1

Aanpak

Kraamzorg Zuid-Gelderland echt leren kennen door middel van de Deep Dive

We love IT

“Door de sessies met BZTRS zijn we creatiever en klantgerichter gaan denken! Het advies van BZTRS is het sturingsdocument van het management voor de komende jaren geworden.”

Gerdien Halfman, Manager Strategie en Ontwikkeling

Kraamzorg Zuid Gelderland kwam bij ons met de vraag: Hoe kunnen we met de juiste acties en kanalen, (aanstaande) ouders en gezinnen optimaal ondersteunen en een nóg waardevollere kraam ervaring geven? 

In een service design traject zijn we met verschillende strategische sessies met deze vraag aan de slag gegaan, waarbij we de cliëntgerichte mindset in de organisatie wilde (her)-activeren, zodat we in plaats van enkel te focussen op het kernproduct: kraamzorg, ons ook konden focussen op de dienstverlening: de hele cliënt reis van vóór de zwangerschap tot 1000 dagen na de geboorte (de periode die het belangrijkste is voor de ontwikkeling van het kindje).

Dit hele traject is samengevat in een adviesdocument waarin we de fases, inzichten, en gemaakte keuzes in kaart hebben gebracht. Een document waarmee KZG direct aan de slag kan om verbeterslagen op te pakken en makkelijker keuzes te maken in de organisatie.

Resultaten

  • Design thinking proces doorlopen en geleerd

  • Van pay-off naar meetbare beloftes

  • Cliënten beter begrijpen, ook vóór en na de kraamtijd, door persona’s en klantreizen.

  • Service ideeën uitgewerkt om de cliënt nog beter te kunnen helpen

  • Quick wins - met kleine aanpassingen direct impact maken

  • Langdurige samenwerking om strategieën te realiseren

Cliënten en hun reis

Een klant of cliëntgerichte organisatie begint met het kennen van je doelgroep. Hoe gedraagt je doelgroep zich? Wat zijn de behoeftes? Zijn er nieuwe behoeftes bij een nieuwe generatie? Hebben we andere doelgroepen erbij gekregen? Deze brengen we in kaart met zogenaamde Persona’s. Een methode waarin je een profiel maakt van een deel van de doelgroep met dezelfde soort behoeftes en interesses. Door ze samen te vatten en een naam te geven, kun je de persona’s makkelijk bespreken en uitbreiden. Zou het voor Persona X niet handig zijn wanneer ze een wekelijkse nieuwsbrief krijgt? En moeten we niet ook nadenken over de vragen  partner van persona Y na de kraamtijd? Welke persona’s zijn het belangrijkst voor onze organisatie? En welke verdienen meer aandacht?

Nadat we de persona’s in kaart hadden gebracht zijn we gaan kijken naar de reis van de cliënten: welke stappen onderneemt de cliënt? En hoe ervaart deze het? Dit gaat een stuk verder dan enkel de kraamzorg, maar begint eigenlijk al bij de zwangerschap (of zelfs bij een kinderwens). En eindigt ook pas na 100 tot zelfs 1000 dagen na de bevalling. Op al deze momenten is er behoefte aan waardevolle ondersteuning van instanties. Op welke momenten kan kraamzorg inspelen?

Door een klantreis in kaart te brengen komen er hele grote behoeftes in beeld, maar ook hele simpele Quick Wins: Zoals de intake (deze vindt plaats 4 weken voor de uitgerekende datum). Maar de informatie die bij de intake wordt meegegeven is eigenlijk al eerder relevant. Wat als we deze nu wat eerder opsturen? Direct een extra contactmoment en een grotere kans dat de cliënt beter is voorbereid op de kraamtijd.

Een prachtige missie ook daadwerkelijk in gebruik nemen!

Een sterke pay-off had Kraamzorg Zuid Gelderland al: Kraamzorg met heel ons hart. Ze hadden er zelfs al beleid op aangepast door meer specialistische zorg toe te voegen. Maar voor de rest zaten er eigenlijk niet echt concrete voornemens of beloftes aan de pay-off vast. Iets wat we vaker zien bij organisaties: een prachtige missie of pay-off, maar zonder dat het beslissingen stuurt en hier acties uit voort komen. Zonde!

 

Op basis van de cliënten-behoeftes heeft BZTRS hier een voorstel op gedaan, waarbij we elk element uit de pay-off: Kraamzorg met heel ons hart écht goed leggen zodat iedereen binnen de organisatie dezelfde betekenis aan de pay-off geeft. Het stukje: “met heel” staat nu voor de volledige klantreis (en dus niet alleen kraamzorg), “ons” staat voor een persoonlijke focus (wij kennen jou en jij kent ons) en “hart” staat voor een toegankelijke en proactieve houding waarbij er meer rekening wordt gehouden met laaggeletterden en waar KZG actief de cliënt van informatie voorziet.

Services aanpassen aan je doelgroep

Service design gaat over het ontwikkelen van een dienstverlening rondom je kernproduct, om zo je product nog beter te maken en natuurlijk je doelgroep nog beter te helpen. Met de cliënt-reis hadden we een goed beeld van kansen en mogelijkheden. Tijd om daar goede ideeën voor te bedenken. 

Door de opbouw van het traject lukt het dan ook elke keer weer om tientallen tot honderden ideeën te creëren in een sessie. Een paar van de ideeën die heel waardevol bleken voor KZG: een mailing tijdens de zwangerschap om in contact te blijven met de cliënten en te zorgen dat ze goed geïnformeerd zijn. Een luieretui als kraamcadeau, gemaakt van gerecyclede materialen in een duurzaam atelier, die niet alleen relevant zijn in de kraamperiode maar ook erna als bijvoorbeeld een mapje voor tekenspullen. Ideeën voor de toekomst zijn een chatfunctie op de website om toegankelijker te worden en een podcast ontwikkelen om de cliënten op een leuke en toegankelijke manier te informeren.

Blijvend betrokken ook na afsluiting

Als afsluiting pakken onze strategen alle inzichten bij elkaar en zetten dit in een duidelijk, toegankelijk en makkelijk overzicht, waarbij we niet alleen adviseren, maar ook de eerste stap maken naar uitvoering: waar moet je rekening mee houden en wat zijn de eerste stappen. Verder maken we ook een selectie in (volgens ons) wat je wel en niet moet doen en in welke volgorde. Zo adviseerden we KZG om geen app te ontwikkelen maar te focussen op een goed klantenportaal en hebben we KZG geadviseerd om op het gebied van marketing enkel nog te focussen op de bestaande cliënten (die bij het tweede kindje weer kraamzorg nodig hebben) en het netwerk van deze cliënten (vriendinnen, familie, buren, collega’s). Deze duidelijke scheiding zorgt voor focus in het marketingteam en vergemakkelijkt beslissingen in de toekomst. 

Tijdens een strategische deep dive leren we een organisatie echt goed kennen. Daarom blijven we betrokken bij KZG om alle ideeën te realiseren en als adviseur met een frisse externe blik. Met de juiste focus blijft BZTRS betrokken als zogenaamde conceptbewaker, waarbij we maandelijks ondersteunen in activiteiten en het adviesdocument levend houden door aan te vullen met onderzoek en nieuwe inzichten. 

Nieuwsgierig en wil je meer weten?

We love to connect

Andere cases waar we trots op zijn