1

Aanpak

Design thinking bootcamp met Vittoria

We love IT

“Het strategische en creatieve team van BZTRS heeft ons geholpen om steeds meer klantgericht en innovatief te denken omdenken van ‘tire’ naar ‘ride’. Mede daardoor zijn we nog meer een service georiënteerd bedrijf geworden!.”

Stijn Vriends, President & CEO

Vittoria is een internationale fietsbanden producent en staat wereldwijd bekend om de grafeen technologie fietsbanden waardoor ze de snelste band ter wereld hebben! Vittoria handelde voornamelijk B2B en kwam terecht bij BZTRS voor een consumenten webshop en de bijbehorende automatisering. Het strategisch team van BZTRS zag al snel meer kansen.

Om mee te gaan met de ontwikkelingen in de markt stelde wij een uitbreiding van het merk voor: niet enkel focussen op de beste fietsband (tire); maar op de beste fiets ervaring (ride) ter wereld! Waarbij consumenten nog steeds via het netwerk van wederverkopers wordt bereikt, waar Vittoria zich ontwikkeld tot een partij om banden verkoop (en verhuur) nog makkelijker te maken!

Resultaten

  • Design methodes zelf kunnen beheren en uitvoeren

  • Teambuilding

  • Ideeën voor een stabielere en innovatieve business strategie

  • Een lading aan nieuwe ideeën om klanten langer te binden

  • Stap naar duurzaamheid door een service gedachte te adopteren

Meer weten?

Robert Manders vertelt je er graag meer over

Bootcamp omdenken

Een interessante gedachte waarbij het belangrijk is, dat een kernteam in dezelfde modus van innovatie en omdenken terecht komt. In een bootcamp van 3 dagen heeft BZTRS de medewerkers van Vittoria ondergedompeld in de wereld van creativiteit, design thinking en mogelijk nieuwe strategieën. De unieke combinatie tussen strategisch adviseren én een training verzorgen, zorgde voor een zeer relevante workshop helemaal aangepast aan de behoeften van Vittoria op dat moment.

Mede dankzij deze training kwamen er binnen enkele maanden al een paar significante veranderingen in het bedrijf: een nieuwe CEO, aangetrokken investeerders en nieuwe functies zoals de Chief Innovation Officer werden toegevoegd aan het team. Binnen 1,5 jaar was Vittoria klaar voor een volledig nieuw, stakeholder en service gedreven businessmodel! Tire as a Service! Samen met als launching customer: het gigantisch succesvolle bedrijf Swapfiets! Samen gaven ze een zeer spraakmakende lancering van hun samenwerking, tijdens de Tour de France 2021. Met de unieke blauwe voorbanden van het uiteindelijk winnende Jumbo Visma Team.

Design thinking Training

In 2,5 dag, op locatie, hebben twee van onze gecertificeerde design thinking facilitatoren, het kernteam van Vittoria getraind in de Design Thinking methodes. Hierbij zijn we door alle 4 fases van het Design Thinking proces gegaan:

  1. Begrijpen: Wie is eigenlijk je klant? Met wie werk je samen? En wat zijn de behoeftes?
  2. Definiëren: waar liggen er kansen? En welke probleemstelling kunnen we formuleren, waarmee we echt geholpen zijn?
  3. Bedenken: Welke oplossingen kunnen we bedenken?
  4. Maken en testen: een eerste prototype van je idee, misschien met een poster of wat eerste wireframes van een app, zijn vaak al genoeg om je eerste idee te testen. Gaan we ermee verder of terug naar de tekentafel?

    Bij een training zijn de resultaten (de ideeën) niet ons voornaamste doel, het belangrijkste is voor ons om een sfeer te creëren waar creativiteit, innovatie en samenwerking optimaal tot hun recht komen. En het team leren welke methodes en stappen ze kunnen doorlopen om in de toekomst zelf met nieuwe ideeën te komen die écht innovatief zijn.

Van product naar service

Steeds meer bedrijven focussen niet enkel meer op hun kernproduct, maar ook op de service eromheen. Dit vraagt om enorme verandering in de organisatie. De systemen, budgettering, organisatiestructuur en cultuur moet volledig op de schop. Maar doe je het goed heeft deze overgang wel flinke voordelen:

  • Je business model is niet enkel meer afhankelijk van het product. Je inkomstenstroom is dus duurzamer en stabieler
  • De klantgerichte focus zorgt dat klanten langer bij je blijven
  • Je product wordt beter, omdat je zelf verantwoordelijk bent voor de service
  • Je wordt duurzamer: meer inkomsten met minder (nieuwe) producten.

 

We hebben Vittoria geholpen in de eerste stappen in deze transitie. Namelijk een duidelijke service visie neerzetten: Van Tire naar Ride. En het team in een service mindset van innovatie en klantgerichtheid krijgen.

Foto van Jerome Wassenaar – Swapfiets

Vittoria X Swapfiets X Jumbo-Visma

Nieuwsgierig en wil je meer weten?

We love to connect

Andere cases waar we trots op zijn