1

Aanpak

Inzicht in financiële data met behulp van Business Intelligence bij Het Goed

We love IT

“Met Qlik kunnen we onderbouwde beslissingen nemen op basis van data analyses in plaats van onderbuikgevoel.”

Ina Stam, Financieel manager

Dit keer mogen we een kijkje achter de schermen nemen bij Het Goed, het is extra interessant om bij deze klant langs te gaan omdat dit een van dé eerste klanten is waarvoor we in 2015 een koppeling tussen het kassasysteem RetailVista en Business Intelligence tool Qlik hebben gemaakt. Het Goed is een Kringloopwarenhuis waar ze gebruikte spullen een tweede leven geven. Daarnaast is Het Goed een plek waar ze passend werk bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het werken met Business Intelligence geeft Het Goed inzichten waardoor de finance afdeling niet alleen sneller kan werken, maar ook nog eens alle verkoop KPI’s op 1 plek inzichtelijk zijn. Hierdoor kunnen deze eenvoudig gedeeld worden met alle filialen zodat iedereen een goed overzicht heeft van de verwachtingen en hoe goed de winkel scoort op basis van deze KPI’s. Dit leidt niet alleen tot meer betrokken medewerkers, maar ook meer initiatieven en bovenal is er één waarheid waar alle informatie staat. In plaats van talloze Excel sheets die iedereen op diens eigen computer heeft staan, is alle informatie online te vinden in de Qlik dashboards. Waar het begonnen is met een dashboard met kassagegevens is het inmiddels meer uitgebreid met onder andere een Retail dashboard, Financieel dashboard en een goederenstroom dashboard. Wat ertoe heeft geleid dat steeds meer afdelingen gebruik maken van Qlik Sense zodat Het Goed een data georiënteerd bedrijf is geworden.

Resultaten

  • Overzichtelijk dashboard voor elke situatie

  • Meer betrokken medewerkers

  • Data gedreven aan de slag

  • Heldere verwachtingen door direct inzicht in verkoop KPI's

Meer weten?

Frank Kuyken vertelt je er graag meer over

Verkoop KPI's in de praktijk

We krijgen dit keer de kans om in een van de 31 winkels een kijkje te nemen. Financieel manager bij het kringloopwarenhuis Ina Stam geeft ons een rondleiding. Zelf is zij door haar ervaring en het volgen van trainingen inmiddels zo ver met Qlik Sense dat zij zelf de voorkant van de dashboards kan inrichten. Onze BI experts helpen haar met de meer complexere gevallen zodat zij altijd het meest optimale dashboard tot haar beschikking heeft. We zijn aanwezig voor openingstijd en het leuke hiervan is dat we kunnen zien hoe de dagstart eruit ziet. Gelijk zien we hoe Filiaalmanager Ruthger gebruik maakt van de verkoopoverzichten uit Qlik om zijn collega’s op basis van KPI’s te informeren over de resultaten tot dusver en wat er vandaag te verwachten is.

Een overzichtelijk dashboard voor iedere situatie

Hierna neemt Ina ons verder mee het magazijn in en al snel wordt duidelijk dat dit niet zomaar een bedrijf is. Overal waar je staat ben je omringt door steeds andere soorten producten en deze komen allemaal binnen bij de inzamelingsplek. Hier laten twee medewerkers ons zien hoe het inzamelingsproces gaat. Een belangrijk proces want per jaar zamelt Het Goed maar liefst 20 miljoen kilo textiel en huisraad in. Ruim 80% daarvan wordt weer hergebruikt. Alles wat niet gebruikt kan worden wordt gescheiden in losse containers om later af te storten. Maar dit proces stopt niet bij het sorteerproces. Het Goed moet namelijk bewijs aanleveren aan de gemeente van het aantal kilo opgehaalde goederen per filiaal. Dit moet secuur worden bijgehouden en uiteindelijk worden uitgelezen. Ook hiervoor is een dashboard in Qlik gebouwd om dit inzichtelijk te maken. De Qlik gebruikers binnen Het Goed ervaren Qlik Sense als zeer gebruiksvriendelijk en gemakkelijk onder de knie te krijgen. De ontwikkeling van nieuwe dashboards en inzichten gaat dan ook in een snel tempo verder. Waardoor steeds meer medewerkers profiteren van de voordelen van Qlik.

Nieuwsgierig en wil je meer weten?

We love to connect

Andere cases waar we trots op zijn